Den horisontale vertikale lærerposition


- og hvordan det passer ind i den daglige undervisning


Undervisningen på webudvikler er en blanding af horisontale og vertikale lærerpositioner.  Dagen starter oftest med den vertikale som f.eks.  "tavle" undervisning hvor forskellige kode/sammenhænge bliver forklaret, demonstration af hvordan kode "agerer" via eksempler vist på projektoren. 

Når tavle undervisningen er færdig, vil eleverne oftest få nogle opgaver der har relation til undervisningen, som de så skal løse/udføre. Det er her den horisontale del kommer ind i billedet. Det sker når eleverne skal implementere det lærte i deres projekter, hvor det ofte betyder at de forskellige påvirkninger fra allerede eksisterende kode i projekter/ specifikke ønsker i designet som koden skal passes ind til at agere i, skaber problemer.  Som undervisere ender vi ofte med at have en undersøgende, prøvende tilgang til problemløsningen sammen med eleven, snarere end vi kan pege på hvorfor koden ikke virker, netop fordi kodning er komplekst og påvirkes af "hinanden". 

Generelt kommer vi længst med eleverne ved at have en legende tilgang til det at kode, så vi - når der kommer nye ting, eller en eller anden får en fiks ide om "noget" kan lade sig gøre,  - prøve det af på tavlen sammen med eleverne, og sammen prøve at finde på løsninger og muligheder. Binder det videre sammen med andet, og på den måde går på opdagelse i kodningens komplekse super spændende univers - sammen. 

Uden den horisontale tilgang, ville undervisningen i vort regi blive kedelig, tør og meget ensporet. Der ville ikke være samme dynamik, og udkommet ville heller ikke blive en legende opdagende tilgang til kode, som gør at eleverne bliver "tændt" på samme måde som de gør nu. 

Betydningen af digitale teknologier og medier for lærer/elev rollerne

Uden digitale teknologier - ingen webudvikler. Alt på denne uddannelse har computeren/digitale teknologier som akse.  Så vor vinkel vil nødvendigvis aldrig stå i kontrast til om det er et must at bruge digitale teknologier i undervisningen, for det er det.  Når det er sagt, så kan vi så altid diskutere om i hvilke tilfælde de IKKE skal bruges. Bare fordi de er et nødvendigt værktøj i alt eleverne laver, er det ikke ensbetydende med, at de har Carte Blanche til være "på" hele tiden.   

Ved undervisning er elevernes laptops kun "åbne" når de skal lege "monkey see - monkey do", altså gøre som jeg gør på projektoren, som en del af undervisningen.  På alle andre tidspunkter af undervisningen er den lukket, - for jeg kan ikke hamle op med Facebook, Youtube, Messenger, Twitch, osv.  Mobiltelefoner er bandlyst i undervisngstiden med mindre eleverne skal teste noget som er opgavebetinget på dem.  F.eks. om deres responsive design virker.  

Kommentarer