Var det ikke for IT, havde jeg ikke et job som underviser. Tankevækkende, ikke sandt?
Jeg er underviser i kraft af at IT findes. Forsvinder alt IT i morgen, er jeg arbejdsløs hurtigere end jeg kan sige Informations Teknologi, - ellers skal jeg alternativt gå i gang med at undervise i hvordan man forfatter hjemmesider skitseret på papir med tekstindhold skrevet på en gammel havelåge af en manuel skrivemaskine. Derpå en hurtig omdeling til brugerne via PostNord med en leveringstid på mellem 3-14 dage.
Det skal nok blive spændende og udfordrende på alle måder at være først med nyhederne, for ikke at tale om at opdatere løbende i "Nyhedssektionen", så man kan se der er liv på hjemmesiden. Jeg forudser at mine elever vil droppe fra uddannelsen med relativ høj hastighed.
Så min tilgang til Johannes Fibigers 4 spørgsmål er måske en anelse farvet af mit virke.
Hvordan bruger du nettet til at skaffe dig viden, og dele viden?
Alt efter formen for viden jeg søger, bruger jeg forskellige platforme på nettet.
Vil jeg gerne se hvordan jeg skal lave en praktisk ting, så vil det typisk være "You Tube" jeg sværger til.
Søger jeg en oversættelse/betydningen af et enkelt ord, vil ordbogen.com, eller Gyldendals ordbøger være de foretrukne.
Er det en hel sætning, så bruger jeg google.
Er det fagrelevant/hobbyrelevant bruger jeg diverse fora, google, you Tube, chatkanaler.
Det samme gør sig gældende når jeg deler viden. Det sker typisk indenfor de fora jeg agerer indenfor, eller til tider også på Facebook, via blog, via en hjemmeside eller via Discord hvis det er i elev regi (de fleste af vore elever er på Discord og er blevet tilknyttet en "klasse" gruppe.
Hvilke programmer og platforme bruger du mest og til hvad?
Chrome, Firefox, Edge - browsere til internettet
Filezilla - til upload af hjemmesider
Discord - til kommunikation med stemme og chat
We transfer - til overførsel af større filer
Messenger til beskeder, chat, audio opkald og video opkald
Facebook - kommunikation klassevis/opdatere og holde sig opdateret med venner-familie-bekendte/spilde oceaner af tid
Skype til gruppe opkald til dem der ikke har Discord
Battle.net til gaming af f.eks World of Warcraft og kontakt til guildies og gamer-venner.
Prezi - til præsentationer
Online-audio-converter til konvertering af lydfiler M4A formatet (Audio) til mp3-format
Uddataplus - Bla. Skema og fraværsregistrering af elever.
Vid-online - skolens undervisnings "net" til eleverne.
Wordpress - til at lave blogs
Google-drive - deling af dokumenter, planlægning af undervisningsskema teamwise, huskelister og lignende.
Doodle - Til at finde datoer, og tilmelding til møder, og lignende.
TeamSpeak - endnu et voice kommunikationsværktøj
Google Translate - når jeg skal konvertere danske tekster til engelsk - omend at de altid skal rettes til, så er det alt andet lige lettere at trække dem igennem der, først.
Its learning - Information og interaktion omkring studiet (Via)
Slack - Samarbejdsværktøj omkring kommunikation og fil overførsler
Trello - Projektstyringsværktøj
Kahoot - Quizz-værktøj
Og mange, mange andre webbaserede programmer.
Hvad gør IT-teknologien ved os/dig?
Helt basalt så giver den mig et arbejde ;-)
Den giver mig også mulighed for at have adgang til uendelig viden, omkring et uendeligt antal emner. Let at være i kontakt med familie og venner. Let at lade sig overvælde af, og især let at bruge til oversprings handlinger. Let at blive grebet af, suget ind i (facebook, diverse fora, eller når man bare hovedsløst surfer hjemmesider, eller ser youtube uden stop og dybere tanker), - og derefter bagefter undre sig over hvorfor man har brugt timer på ingenting. Derfor kan IT-teknologien også føre til stor frustration.
IT-teknoligien kan både, oplyse, samle og dele "os", den kan også gøre os dummere - det kommer helt an på kritisk tilgang. Det har f.eks. meget at sige hvilke fora man "færdes" i, - er det blot lutter ekkokamrer tænker jeg at det er usundt.
Usundt når visse apps f.eks. Facebook, gør brug af algoritmer som fokuserer på at give brugeren mere, af det brugeren har vist interesse for. På den måde, kan er det svært at blive præsenteret for modsatrettede holdninger, få input til perspektivering, og få vendt en måske usund række tankemønstre rundt til noget bedre, sundere.
Det spørgsmål er i virkligheden alt for komplekst, fordi konsekvensen af IT-teknologien har så lange fangearme at den på alle måder er en integreret del af vor hverdag, vort liv. På godt og ondt. Det er "os" "mig" "jeg" der skal sørge for, at bruge IT-Teknologien med kritisk omtanke. Så den bliver et sundt værktøj for os, og ikke et der uden vi ved det/er opmærksomme på det, i virkeligheden gør vor verden mindre, hårdere, og mere sort.
Hvordan har IT-teknologi ændret din måde at tænke undervisning på?
Det kan jeg ikke svare på. - fordi som sagt - uden IT-teknologi ville jeg ikke være underviser.
Vore elever har ingen fag, der ikke baserer sig på IT-teknologi. ...det er det, de bliver uddannet til at agere i, skabe, programmere og dermed i sidste instans - lave.
Kommentarer
Send en kommentar