Eksperiment: Forbedrer Powerpoint kombineret med quiz om erindring af HTML5´s semantiske strukturer og derefter en opgave.



EKSPERIMENTSKABELON
Eksperimenttitel
Beskriv dit eksperiment i 1 sætning

Forbedrer Powerpoint kombineret med quiz om erindring af HTML5´s semantiske strukturer og derefter en opgave.
AFSÆT FOR EKSPERIMENT
Hvilket behov, udfordring, undring eller mulighed tager du afsæt i?
Det kan være både være teori, din praksis eller fx metoder, værktøjer eller teknologier du bliver inspireret af

Den semantiske struktur i HTML5 er generelt temmelig kompleks og temmelig udfordrende at huske for mine elever, når de koder.
Jeg undrer mig over, om elevene vil kunne huske dem bedre ved kombination af ”tavle” fremlæggelse, støttende powerpoint og efter 3-4 dage en quiz og som afslutning produktion af en hjemmeside der er kodet semantisk korrekt.

Kan dette gøre, at de er mere tilbøjelig til at bruge HTML5 semantisk korrekt i de opgaver de får fremefter?
HYPOTESE
Hvad er din hypotese?

Jeg har en hypotese om at mine elever hurtigere vil lære HTML5 semantikken på forskellige elementer og kunne bruge den korrekt, hvis de efter undervisningen om det får en powerpoint der forklarer det punkt for punkt, så de kan se det ved behov.

Efter 3-4 dage får de en quiz hvor de skal besvare spørgsmål om semantikken i HTML5, og derefter får en opgave hvor de skal lave en hjemmeside med korrekt semantisk HTML5.

Hvad bygger din hypotese på?
Din hypotese skal have belæg i dels teorien og dels i din praksis

Min hypotese bygger på erfaringen ved tidligere års undervisning af elever, hvor de generelt altid har haft svært ved at bruge HTML5 semantisk korrekt når de koder hjemmesider.

Der er sikkert en fin lang teori omkring det at kombinere ren digital undervisning med korte sessioner af analog undervisning ( whiteboard) og som udvikling at kombinere de tvende med digital undervisning på forskellige apps/platforme. 
Jeg ville så gerne have brugt SAMR modellen, men eftersom den snakker om erstatning snarere end om kombination kan jeg ikke rigtigt få den bøjet omkring den form for undervisning vi laver til dagligt og som jeg så kombinerer med flere digitale input. 

- Men i teorien giver jeg blot mine elever flere ben at stå på, for at forstå emnet.

Hvilke tegn i din praksis skal du kigge efter for at kunne be- eller afkræfte din hypotese?

På lang sigt: At eleverne bruger korrekt semantik på elementerne i deres efterfølgende afleveringer.
På kort sigt: At eleverne kan besvare spørgsmålene jeg stiller via Socrative om semantikken, korrekt – og derefter laver en opgave med korrekt semantik.


DIDAKTISK PLANLÆGNING AF EKSPERIMENTET
Er der noget du skal være særligt opmærksom på i forhold til dine elever?

At alle får gennemset videoen.  At de elever som har lidt svært ved dansk, også forstår videomaterialet. Det vil sige, at jeg skal lave en video som hvilker på en grafisk søjle, også – foruden speak og tekst.
Hvilke mål arbejder du med?
-          Faglige mål fra bekendtgørelsen
-          Øvrige mål fx motivation, deltagelse

Faglige mål fra bekendtgørelsen: Anvendelse af et eller flere programmeringssprog i forbindelse med produktion og grundlæggende programmering af enkle digitale kommunikationsprodukter til flere forskellige distributionsmedier

Motivation i forbindelse med bedre forståelse af semantikken så det bliver lettere for eleven af bruge HTML5 korrekt, og dermed få færre fejlmeddelelser.
Hvad er indholdet og hvorfor vælger du netop dette indhold?


Indholdet er den vigtigste del af viden som eleverne på grundforløb 2 skal have omkring produktion af hjemmesider, - omkring selve kodningen af dem. Kan eleven ikke semantisk korrekt HTML, kan eleven risikere ikke at komme gennem eksamen, da det danner grundlag for alle hjemmesider, og derfor ikke må være behæftet med fejl/tvivl når eleven koder et produkt.


Hvilke metoder, værktøjer og teknologier anvender du og hvorfor?

Hvad skal dine elever helt konkret gøre?


Undervisning sker via Laptop med en HTML Editor (et program) der bliver vist på Projektor. Der bliver opridset og forklaret via whiteboard omkring placering af de forskellige elementer.
Derefter vises en powerpoint med forklaringer og eksempler, som eleverne altid har adgang til.

Digitale værktøjer foruden laptop og projektor:
·       Visual Studio (html editor til at vise eksempel på kodningen på).
·       Powerpoint til med forklaringer og eksempler 
·       Socrative til efterfølgende test

Mine elever skal i nævnte rækkefølge:

1.       Modtage min undervisning om HTML5 Semantik
2.       Se PowerPointen efterfølgende
3.       Løse en opgave i Visual Studio og i den forbindelse bruge PowerPointen ved tvivlsspørgsmål
4.       Besvare en Socrative test med forskellige spørgsmål om HTML5 semantik og elementernes indhold.




Hvordan kan du evaluere elevernes læringsudbytte?


Det kan jeg via deres afleverede opgave og deres besvarelser i quizzen.


VURDERING AF HYPOTESE OG EKSPERIMENT
Kan du be- eller afkræfte din hypotese?
Her skal du kigge på de tegn og det belæg for hypotesen du indledningsvis har opstillet. På baggrund af det skal du beskrive hvorfor du be- eller afkræfte hypotesen.


Jeg kan bekræfte hypotesen. Det, at jeg kombinerer den normale undervisning hvor jeg bruger whiteboard og projektor nu også med tilføjet powerpoint som blot bliver lagt ud til afbenyttelse uden at være blevet præsenteret for eleverne.
Dernæst efter 3-4 dage giver eleverne en quiz (de læser på powerpointen  i dagene mellem netop fordi de ved de skal have en quiz), - og derpå får dem til at lave en opgave hvori de skal kode en hjemmeside med korrekt semantisk HTML5. Det har gjort at de har langt bedre greb om hvilke semantiske elementer der bruges hvor, endda med korrekt indhold.
Hvordan kan du bruge dine erfaringer fra denne hypotese og eksperimentet i din videre udvikling af din undervisning?

Jeg kan bruge mine erfaringer fra denne hypotese til i langt højere grad, at kombinere min undervisning på tværs af digitale programmer. Kombinere metoderne i langt højere grad end jeg har gjort før, så eleverne får større muligheder for at få stoffet ind på forskellig måde.






Resultatet af evalueringen. De røde felter er svar der er forkerte. Der er færre end forventet:



Kommentarer